OpenStreetMap

2137 dní zpět

Tento článek by měl sloužit jako průběžně aktualizovaný rozcestník mých znalostí a vědomostí ohledně projektu OpenStreetMap.org a práce s nim.
Navazující články budou předpokládat mírnou (počítačovou) gramotnost a přiměřenou (počítačovou) inteligenci, bo asi tu vysvětlovat, jak se v tomto programu registrovat a následně přihlásit netřeba … nebo jestli ano, tak stejně nee …

A taky jsem si tu našel jeden starší článek, kde se dá najít o co v tom projektu OpenStreetMap.org vlastně jde ….

Pavel Pilný

,

---

OpenStreetMap tagy

2137 dní zpět

V prvé řadě bych si ráčil podotknouti, že tento a navazující texty je můj velmi svérázný způsob jak si napsat poznámky k v názvu uvedené problematice a jako s takovým s ním bude nakládáno, tj. bude průběžně různě divně a chaoticky doplňován a modifikován a tak i jinak a (h)různě …

A jedna poznámka na platná pro všechny navazující texty – některé prvky jsou nedostupné v režimu “simple” v případě WYSIWYG editor Potlach 2 a je třeba je manuálně definovat v režimu “Advanced” nebo použít WYSIWYG editor Potlach 1 a manuálně doplnit …
JOSM momentálně neřeším, bo jaksi momentálně nemám možnost jej zkoumat.

Přehled pro prvky:

Trošku legendy k následujícím textům:

  1. Pokud to lze, používám výčtový přehled možných hodnot pro zadaný tag, tento je vždy uveden před tímto přehledem tučně.
  2. Tag je vždy a všude v textu uveden tučně.
  3. Hodnota tagu je vždy a všude uvedena kurzívou (tzv. zvýrazněn).
  4. Číselná hodnota tagu je uvedena vždy mezi znaky “<>”.
  5. Pokud jsou tag a příslušná hodnota uvedeny vedle sebe, je tam vždy mezi nimi znak “=”.

Dále – tento a následující texty, jak už je uvedeno na začátku tohoto blábolu, mohou být kdykoliv a jakkoliv a bez varování změněny …

Pavel Pilný

,

---

OpenStreetMap tagy - železnice

2137 dní zpět

Pár prkotin ohledně železnice či lépe napsáno kolejové dopravy (s dopomocí wiki OSM).

Nejprve typy kolejové dopravy a tudíž možnosti pro tag railways :

  • rail – Veřejná železnice
  • light_rail – Ve výše uvedením jako nadstandardní tramvaj na samostatném tělese
  • narrow_gauge – Úzkorozchodná trať
  • tram – Tramvaj
  • monorail – Monorail
  • funicular – Pozemní lanová dráha
  • subway – To co v Česku označujeme jako metro
  • construction – Ve stavbě
  • abandoned – Zrušená/Opuštěná trať (bez kolejí)
  • disused – Zrušená/Opuštěná trať (ještě s kolejemi)
  • preserved – Muzejní železnice

Dále je fajn uvést i rozchod kolejí – gauge = _ <číselná hodnota rozchodu>_.
Pro Česko je to obvykle rozchod 1435, v případě tzv úzkorozchodných tratí je to občas trošku problém, bo třeba tratě okolo Jindřichova Hradce (JHMD)a v Třemešné ve Slezsku (stále ještě ČD) + slovenské lesní železnice (HLÚŽ, PLŽ, …) je to rozchod 760, dále Tatranské Elektrické Železnice (TEŽ) je rozchod 1000 a v případě Mladějova, Kolína je to rozchod 600, dále existovali a ještě občas i někde existují (provozní i jen už zbytky) tratí s různými divnými (650, 790, 800, 900,…) rozchody a tak je lepší se prostě přeptat.
Ve světě je samozřejmě situace ještě horší co se týče tzv. úzkorozchodných tratí – Sasko obvykle 750, ale Harz 1000, Rakousko-Uhersko 760 ale občas taky 1000 + další verze …
Co se týče tramvají, tak v případě Československa je to Bratislava 1000, Liberec 1000/1435 (Horní Hanychov – Viadukt 1435, Viadukt – Lidové sady + vozovna 1000/1435, Fügnerova – cca U Lomu 1000/1432, U Lomu – Jablonec nad Nisou 1000) a zbytek je 1435, leč zase historicky Most 1000 (dneska 1435), Jihlava 1000, Mariánské Lázně 1000, Ústí nad Labem 1000, atd …
Svět je zase chaos bo 1435, 1000, 900, … + různé jiné “obskurní” rozchody a to i na železnici …

Typ kolejiště (tady si občas nejsem moc jist s překladem):
Nejprve tag service:

  • yard – Seřaďovací koleje
  • siding – Odstavné koleje
  • turntable – Obratiště
  • spur – Vlečka

A posléze tag usage

  • main – Hlavní kolej (traťová ?)
  • branch – Odbočná/vedlejší kolej/trať
  • industrial – Průmyslová trať/vlečka
  • military – Vojenská trať/vlečka
  • tourism – Turistická trať

Je to blbé, já vím, ale OSM vychází v prvé řadě s, bohužel pro nás, divné oblasti (nejen) jazykové, ale i zvyklostí.

Přejezdy a přechody – tag railways:

  • level_crossing – Přejezd
  • crossing – Přechod (jen) pro chodce

Elektrifikace (nejen) železnice – electrified:

  • no – Neelektrifikovaná
  • yes – Elektrifikovaná
  • contact_line – Pokud to dobře chápu, tak označení pro “vedení”, které se používá pro přímý odběr pomocí sběrače
  • rail – Elektrifikována trať pomocí přívodné (třetí) kolejnice (v Česku typicky v metru)

Dále je v případě elektrifikované železnice/tramvaje uvést i následující údaje:

  • voltage = _ <číselná hodnota>_ – Napětí v troleji
  • frequency = _ <číselná hodnota (pro stejnosměrný systém “0”)>_ – Frekvence v “troleji”

Poznámka (podle wiki OSM) – tag electrified=yes je možné použít všude tam, kde vedou “nějaké” dráty nad jízdní drahou, tj. i pro trolejbusy, kde (aspoň v “Pardubicích”) se spíše používá tag trolley_wire=yes.

Pavel Pilný

,

Komentář

---

OpenStreetMap tagy - pozemní komunikace

2140 dní zpět

Prvek Key = Value
Přechod pro chodce highway = crossing
-bez semaforu crossing = uncontrolled
Pavel Pilný

,

---

OpenStreetMap - Obecně

2841 dní zpět

Propagace zajímavých projektů, zvlášť když nejsou orientovány na co nejvíc nahrabání peněz, není nikdy dost.

OpenStreetMap – co to je ? Jak si určitě následně všichni zájemci přečtou v článku na serveru www.abclinuxu.cz, jedná se o projekt pro tvorbu, sdílení a zobrazení map, které jsou jednak volně k dispozici a i které je možné doplňovat o nové informace či přímo editovat příslušné mapové prvky. Nemá vcelku smysl to tu okecávat, minimálně proto, že vše potřebné najdete v tom avizovaném článku … ;-)

Vlastní projekt naleznete na adrese http://www.openstreetmap.org/, dokonce se tam dají najít i nějaké české pokecy co se s tím a jak dá dělat.

A na závěr drobná poznámka, v sestavení či distribuci Ubuntu je JOSM, zmiňovaný v prvém článku, k nalezení v distribučních zdrojích, čili instalace je až trapně jednoduchá.

Osobní zkušenost v dané chvíli mam akorát jako uživatel výsledných dat, bohužel či bohudík žiji v prostoru, který je docela dobře pomocí tohoto projektu už zmapován a při průzkumech neznámých terénu moje skleróza s oblibou zapomíná zapnout nějaké záznamové GPS zařízení. A mam dost reálné obavy, že ve zlepšení doufat už příliš nelze … :-(

Pavel Pilný

,

---