Hamburg - Rathaus

2828 dní zpět

Rathaus – německy radnice, v případe Freie- und Hansastadt Hamburg sídlo městské (spolkové) vlády.
Vcelku, nejsa architekt, nemohu se tu rozplývat nad stavebními styly či historii a podobnými věcmi tohoto “baráku” a tak koho to zajímá, nechť si nastuduje článek na !německé wikipedii”:http://de.wikipedia.org/wiki/Hamburger_Rathaus.
Osobně se zde spíš mám v úmyslu zabývat okolí této budovy, protože se to tak trochu dá považovat za centrum Hamburku. I když centrum, to je taky takové problematické, bo každá část má své centrum, ať už je to nějaký “markt” (trh, nebo-li náměstí) či nějaká ulice.
Takže …. centrum turistické … ? To by mohlo být, co Vy na to ? Dobře, takže to tak budeme i nadále brát.
I když zase, spíš než Rathaus, jsem měl dát do názvu Rathausmarkt (radniční trh, tak nějak), to je to volné prostranství před barákem, bo to je to reálné centrum, kde jsou turisticky orientované služby. Dále je to autobusově orientovaný uzel (řádné městské i turistické) nemluvě o podzemním chaosu tratí U-bahn (Rathaus – U3 & Jungfernstieg – U1/U2/U4) a S-bahn (Jungfernstieg – S1/S2/S3), nemluvě o nástupním prostoru pro vodní dopravu po vodním panství Alster, ale to uznávám, že to je za rohem v místě zvaném Jungfernstieg, leč to je taky námět na trošku jiné povídání.
Takže zpět na Rathausmarkt, zde se konají různé věci, jako třeba letní kino, všelijaké oslavné žranice, chlastačky či trhy a to při všelijakých možných i nemožných příležitostí, bez ohledu zda dotčená příležitost má či nemá něco společného s Hamburkem. či nejbližším okolím. Ostatně dotčená oblast je oblíbená i pro pořádání sportovních akcí, nebo se prostě jen tak okolní ulice uzavřou a nechají volně na pospas pěšímu lidstvu …
Co se týče přilehle části města, zde se dá najít docela dost věci a to jak s pohledu obchodního, tak i turistického. Ostatně není to ani tak moc daleko do Hafencity či na Landungsbrücken. Ale musím konstatovat, že cesta do Hafencity je zajímavější, minimálně proto, že se jde okolo St. Nicolas, což není nic jiného než ruina kostela jako následek faceliftu Hamburku prováděného spojeneckým letectvem a kromě toho, že se jedna o memento té doby, tak je tam ve věži něco, co se dá nazvat jako vyhlídková plošina, kdo se děsí šlapání po schodech, toho můžu uklidnit, mají tam výtah a jiná cesta nahoru a dolů (pokud vynechám gravitační “výtah”) není. Na druhou stranu mnohem známější St. Michal, který je teda i více kompletnější jak předešlí případ, ale tam jsem šel akorát jednou okolo a davy turistu mě přesvědčili o mém absolutním nezajmu o tuto stavbu.
To by k Rathaus oblasti mohlo stačit, mapu sem dávat nebudu, bo vše je vcelku v pohodě viditelné na různých mapách, třeba i od googlu.

Pavel Pilný

,

---

Hamburg - v modelech

2832 dní zpět

První a všeobecně profláknuté jest Miniatur Wunderland, popisovat co tam je všechno k vidění, to snad ani nemá smysl, když už pro nic jiného, tak proto že se to pořád rozšiřuje. Snad ve zkratce – modelova velikost H0, náměty tak porůznu s Německa, Ameriky, severských zemí, Alp a i jinak s Rakouska, akorát to Česko tam nějak pořad ne a ne, tak snad někdy v budoucnu.
Další model jest v Hamburg Museum, modelová velikost I a jedná se o model situace mezi hbf a Harburg. To je právě jeden s těch mých restů …
A poslední modelová věc jest za eura jezdící kolejiště v podzemních prostorách bf Altona. Ostatně v sousedství se nachází model pojezdu, tuším-li dobře, lokomotivy BR 01, leč ač při tvorbě tohoto funkčního modelu se počítalo s jeho předváděním v akci, tak v této instalaci toto není možné.
A další můj rest jest letecký a to model letiště Hamburg + další atrakce okolo něj.
Další případně někdy v budoucnu ….

Pavel Pilný

,

---

Hamburg - muzea

2832 dní zpět

Nejprve museum lokschuppen Aümuhle. Tento spolek vlastní, či snad spravuje jednak jednu s prapůvodních elektrickou jednotku hamburského S-bahn, která už zřejmě vlastní silou nikdy nevyjede (problémy s napájením), dále se v jejich sbírkách nachází dvoupodlažní hamburskou tramvaj a další věci. Ostatně nespecializují se jen na železnici, ale mají v provozu ve svých prostorech i feldbahn, nebo-li polní dráhu. Pořádají taktéž historické, nebo spíše historizující, jízdy, ale tyto se provádí buď pomocí motorové trakce, byť vlastní i parní lokomotivu, která ač Německá na rozdíl od té zde vcelku i pravidelně jezdící, jest prostě neprovozní, anebo v případě S-bahn pomoci elektrické jednotky. Nebo případně hostující parní lokomotivy. Muzeum je nedaleko S-bahn Aümuhle, lepe řečeno, kolejově je to propojené, leč pěšky se musí trošku okolo. Otevřeno jest v sobotu a vstupné (aspoň bylo) dobrovolné.
Funkční a používanou parní lokomotivu provozuje na museumbahn Bergedorf-Geesthachter Eisenbahn spolek Arbeitsgemeinschaft Geesthachter Eisenbahn, akorát se jedná o Dánskou průmyslovku, jejich jízdy pro aktuání rok naleznete na jejich webu, ostatně zde najdete i nějaké prezentace s těchto jízd.
Další spolek jest Freunde der Eisenbahn e.V. Hamburg, pokud to dobře chápu, tak se jedná o spolek při depu Wilhelmsburg, které vypravuje své stroje pro službu na hamburské hafenbahn. Ostatně to je další s těch mých restů, takže dále radši bez komentáře.
Další shluk nejen železničních záležitostí se nachází vedle Museum der Arbeit v přístavu, ale tyto vozidla jsou po správou Freunde der historischen Hafenbahn e.V.. Ty by měli mít i k dispozici dráhu pro drezíny, ale tu se mě ještě nepovedlo najít.
Co se týče vodní historie, tak je tu muzeum U-434, což je sovětská ponorka třídy Tango. Akorát je nedosažitelna standardní městskou dopravou, akorát tam jezdí speciální turistické autobusy za speciální sazbu, nebo pěšky. Snad jedno upozornění, bo vnitřně tato ponorka není uprosena pro snazší pohyb osob (zachován původní systém průchodu mezi sekcemi), kromě vstupu a výstupu, tak je třeba počítat s jistými problémy při pohybu v podpalubí zejména s ohledem na fyzické dispozice návštěvníka.
Další vodní muzeum, tentokrát klasické koncepce – tj. v budově, je Internationales Maritimes Museum Hamburg, toto se nachází v prostoru Hafencity a tak vcelku není problém s dosažitelnosti pomocí městské dopravy.
Další je kotviště historických lodí – Museumshafen Övelgönne, ostatně je to přímo jedna ze zastávek labské městské lodní linky 62.
Další snad zas někdy v budoucnu.

Pavel Pilný

,

---

Hamburg - bf. Bergedorf

2832 dní zpět

O vlastním městečku na východ od HH zvané Bergedorf se zmíním někdy později.
Ostatně v titulku by mělo být použit množné číslo, přeci jenom se tam, ač je to možná k nevíře, nacházejí celkem tři nádraží a to stále, byť současná kolejová síť je mírně proti minulosti redukována, což samozřejmě platí i o dvou s těchto tří nádraží.
Začnu bf. Bergedorf … předpokládám, že přemýšlíte s kterým, přece jenom jsem psal cosi o třech bf, že ? Takže, jak jsem napsal, začnu s bf. Bergedorf … ne, v klidu. Dneska je jen jedno bf. Bergedorf, ty další dvě mají jiné přívlastky, i když ani toto není přesné, protože původní název bf. Bergedorf je bf. Bergedorf Nord a tak to “Nord” budu radši v dalším textu uvádět v závorkách.
Takže bf. Bergedorf (Nord), jedná se o nádraží na berlínské trati, není na něm vcelku už nic zajímavého, prostě jen taková lepší zastávka na dvoukolejné trati, kde staví i některé vlaky kategorii IC/EC. Rozsáhlejší kolejiště zde má jen S-bahn (tři nástupní hrany + obratové/odstavné koleje). Je zde koncová stanice pro S2 (jezdí jen ve špičce) a dále pro některé vlaky S21, případně se zde vlaky S21 dělí, když zadní jednotka zde končí a přední pokračuje do bf. Aümuhle. Kdysi součásti tohoto nádraží byly i nástupiště pro Bergedorf-Geesthachter Eisenbahn a Vierländer Bahn, tyto dvě nástupiště s jednou předjízdnou kolejí byli zajímavé snad jen tím, že v rámci úspory místa, byla na slepém zhláví místo výhybek a kuse koleje jen přesuvna. S ohledem na smutný fakt, že osobní doprava na obou uvedených tratích skončila v roce 1953, tyto nástupiště zde už opravdu nenajdete a s ohledem na prováděnou přestavbu přednádražního prostoru se zde už nedají najít ani jejich pozůstatky, nemluvě o nádražní budově.
Další nádraží, které je na řade je gbf. Bergedorf, leč to už je tam jen takový “stín” toho, co tam kdysi bylo a jeho větší část je nově zastavěna tzv. občanskou zástavbou (obytné “paneláci”) a příslušné skladiště prošlo změnou využití (např. část slouží (sloužila ?) jako restaurace …). Zde ústí spojovací kolej s DB Netz a protože tato spojka je orientována k HH, kde ostatně tato kolej vedla souběžně ze stávající tratí HH – Berlin až do rbf. v prostoru dnešního ubf. Billweder, což s ohledem na umístnění bf. Bergedorf (Nord) a jeho nástupiště používané za osobní dopravy na “lokálkách” by moc nefungovalo, bo by se muselo jezdit úvratí, tak existovala bezúvraťová spojka s bf. Bergedorf (Nord) přímo na jižní zhláví gbf. Bergedorf s obloukem o velmi malém poloměru (cca 100m), samozřejmě i když tato spojka přežila osobní dopravu na lokálkách o pár let, tak dneska je už v jejím místě městská zástavba …
A tak poslední s trojice bf. Bergedorf a to bf. Bergedorf Süd, toto nádraží se dá říct dopadlo nejhůře, bylo zde depo, propadla se střecha a tak už není. Je zde stále budova “wagenhalle”, leč coby autobusové garáže a s rozsáhlého kolejiště zbyli akorát dvě koleje + jedna kusá (původně končila v depu) a jakési další pozůstatky manipulační koleje a vlečky do něčeho, co se zdá býti kovošrotem, ale člověk nikdy neví …
V každém případě ale toto nádraží příslo o celou jednu lokálku a to Vierländer Bahn, která vedla do bf. Zollenspieker, tato dojezdila v nákladní dopravě (osobní už 1953) nejprve v úseku Pollhof – Zollenspieker v roce 1961 a zbytek v roce 1978. Bohužel tato lokálka vedla přes osadu zvanou Neuengamme, kde se nachází KZ Neuengamme nebo-li koncentrační tábor … děs, von tam je pořád … v klidu, samozřejmě že dneska je to jen jako upomínka na hnědotemnou dobu Evropy v minulosti … doufám … ale zpět k železnici – bo tato trať byla nejblíž, tak byla propojena s tímto KZ vlečkou.
Co se týče tratě Bergedorf-Geesthachter Eisenbahn s navazující lokálkou do Krümmel (dneska vše součást tratí AKN), tak tato existuje, ale jen jako nákladní trať, zřejmě proto, že na konci je atomová elektrárna Krümmel a také jako museumbahn. Ale proti minulosti nic moc, přece jenom kdo by dneska věřil, že cela trať v úseku Bergedorf-Geesthacht byla dvoukolejná a dotčená nádraží by mohly svým rozsahem úspěšně konkurovat kdekterému “důležitému” železničnímu uzlu v CZ ? Na druhou stranu, nic neobvyklého v DE …

Pavel Pilný

,

---

Hamburg - Hauptbahnhof

2867 dní zpět

Hauptbahnhof – hlavní vlakový dvůr neboli hlavní nádraží …
Centrum všech tratí U-bahn, které se tu protínají ve dvou stanicích – Nord (U2 a v budoucnu U4) a Süd (U1/U3) a dále centrum všech linek systému S-bahn, příslušnou část kolejiště občas použije i souprava společnosti AKN a její linky A1.
Co se týče uspořádaní, tak to je průjezdné a je zde 12 kolejí + 4 koleje pro S-Bahn, dvě koleje bez nástupiště. Obvyklá sranda u končících/výchozích vlaku je jízda proti stojící soupravě v druhé polovině koleje. Protože se v Německu s oblibou i na dálkových vlacích vyšší kvality (IC/EC) používají vratné soupravy, o jednotkách systému ICE nemluvě, v podstatě výhradně, takže s toho plynou možnost velmi ostrých obratů, která bývá s oblibou využívaná. Čili souprava klidně přiveze lidi pět minut před odjezdem Vaším směrem. V případě průjezdních vlaků, samozřejmě vše funguje tak, jak je člověk zvyklý z Čech, akorát občas se nedaří dodržovat řazení souprav, akorát zase, v Německu na všech stanicích obdobného významu najdete definované sektory na nástupištích a tomu odpovídající značení v plánu řazení soupravy, čili odpadá ono v cz pomateného pobíhání po nástupišti místenkou opatřených cestujících, teda pardon, samozřejmě s vyjímkou Prahy Holešovice, ale tam nevím, zda je to nějak označené v tamějším plánu řazení souprav.
S ohledem na používání jedné koleje více vlaky, ať už samostatnými, nebo zde (a i v podobných stanicích v DE) dělených je třeba při hledání vlaku rozlišovat mezi (třeba) 12a a 12b, je to jedna kolej, leč můžou to být dva rozdílné vlaky. V případě „celokolejního“ vlaku samozřejmě žádná písmenka na nádražním informačním systému nejsou zobrazována. A jak vyplývá s předchozí věty, určující propozici vlaku na nádraží jest kolej, nikoliv nástupiště jak v CZ. Jinak střídání vlaků u nástupišť s ohledem na kapacitu a množství vlaku je poměrně svižné, takže s tím je třeba počítat. V tomto směru je třeba v Praze hl.n. docela nuda …
V současné době jsou nějaké plány o rozšíření tohoto nádraží a to jak o dvě koleje + nástupiště (v tunelu, asi na západní straně nádraží) a dále o víceúčelovou budovu přes ulici (most) na jižní straně nádraží, tato budova by měla defacto zastřešit prostor mezi výjezdy na jih a na východ, bývalý prostor kolejiště přilehlé pošty, místo níž dneska stojí knihovna, tuším-li dobře, tato budova by měla tvarově navázat na stávající styl hlavní budovy, ne jak ty nápady ala Praha hl.n.
Vlastní nádraží vzniklo v roce 1906 (DE wikipedia) a nahradilo několik samostatných nádraží používaných pro obsluhu příslušných tratí a to Berliner (Berlínské – to dneska slouží jako odstavné kolejiště), Venlör (krycí označení pro Hannoverscher, neboli Hanoverské – to dneska pomalu v rámci projektu Hafencity zaniká i to, co jej v minulosti nahradilo nahradilo), Lübecker (Lübecké – to už preventivně vůbec neexistuje a celý jeho prostor je kompletně přestavěn) a Klostertor (které se při troše dobré vůle dá považovat za předchůdce hbf). Co se týče architektury, tak tam se fakt necítím být povolán k jakýmkoliv komentářům. Co se týče vnitřního uspořádání, tak kromě výše uvedeného uspořádání nástupišť je budova vnitřně rozdělena na jižní část (průchod) a na severní (průchod, omlouvám se, lepší nápad pro popis situace nemám). Jižní průchod slouží pro přístup k stanici U-bahn hbf Süd (východní část), na druhé straně (západní část) pokračuje podchodem pod přilehlou komunikaci s návaznosti na jakési obchodní domy a na ulici směřující k hamburskému Rathaus. Podél tohoto průchodu jsou umístěny jakési obchůdky a stánky rychlého občerstvení a je zde umístěna hlavní tabule nádražního informačního systému, tak jak jsme zvyklí s CZ (jinak jakási “light” verze se následně nachází u každého přístupu na nástupiště a to s obou dvou průchodů). Severní průchod se jmenuje Wandelhalle, což není nic jiného než jakási variace na obchodní dům ve kterém ovšem převažují stánky rychlého občerstvení, či variace na toto.

Pavel Pilný

,

---